Vše o EET účtenkách

Jak na EET

Pro většinu podnikatelů je již elektronická evidence tržeb povinností, poslední tzv. 3. a 4. vlna zavádění EET by měla proběhnout začátkem příštího roku. V rámci EET vzniká také povinnost vystavovat speciální EET účtenky. Víte, co vystavení takové EET účtenky obnáší? Přinášíme vám vše o EET účtenkách v otázkách a odpovědích!

Co je to EET účtenka?

Účtenka u elektronické evidence tržeb je doklad o zaevidované platbě, který musí poplatník poskytnout zákazníkovi k dispozici, a to v okamžiku prodeje.

Kdo ji vystavuje?

Ze zákona je EET účtenku povinen vystavit poplatník daně z příjmů fyzických nebo právnických osob, pokud mu plynou evidované tržby.

Jakou má EET účtenka podobu?

Podle zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, může být EET účtenka vystavena jak v tištěné, tak v elektronické podobě. Zákon teoreticky nevylučuje ani vystavení účtenky ručně – a to opsáním povinných údajů z pokladního zařízení. Nicméně finanční správa ruční vyhotovení účtenky nedoporučuje, při opisování složitých údajů by totiž mohlo snadno dojít k chybě. Dalším důvodem nepraktičnosti ručního vypisování účtenky je možná nečitelnost povinných údajů, o zdlouhavosti ani nemluvě.

Pozor! Při chybném či nečitelném uvedení údajů na EET účtence hrozí vystavovateli pokuta.

Co je k vystavení EET účtenky zapotřebí?

Potřebné vybavení se odvíjí od velikosti podnikatelského subjektu, výše obratu a počtu zákazníků.

Obecně platí, že malým živnostníkům postačí chytrý telefon či tablet a přenosná tiskárna. Větší podnikatelé se pak neobejdou bez PC pokladny.

K tomu, aby mohl poplatník zákazníkovu vystavit EET účtenku, potřebuje:

  • PC pokladnu
  • Pokladní systém EET
  • Přenosný terminál
  • Smartphone či tablet
  • Přenosnou tiskárnu
  • Mobilní aplikaci EET

V jakých případech a jak vystavit tištěnou EET účtenku?

Uskutečňuje-li se prodej za fyzické účasti zákazníka, předpokládá se vystavení tištěné účtenky. Zákazník má posléze právo naložit s tištěnou účtenkou dle vlastního uvážení – buď si účtenku vzít, či zanechat na místě.

K tisku fyzických účtenek vám poslouží speciální pokladní tiskárna, jíž na trhu existují různé druhy od pevných tiskáren po velmi malé mobilní, které nezaberou téměř žádné místo.

V jakých případech a jak vystavit EET účtenku online?

Poplatník má možnost vystavit elektronickou EET účtenku v případě, že je obchod realizován online bez fyzické přítomnosti zákazníka, avšak zákazník musí s elektronickou formou účtenky vždy souhlasit.

Finanční správa dále povoluje použití online účtenky i za předpokladu, že se na této formě poplatník se zákazníkem domluvili a zákazník s online účtenkou dobrovolně souhlasí.

Vystavovat můžete elektronické účtenky velmi snadno přímo z mobilu či tabletu, pomocí jedné z online mobilních aplikací, zákazníkovi ji zašlete jednoduše jako přílohu e-mailu.

Co musí EET účtenka povinně obsahovat?

Aby byla EET účtenka platná, musí ze zákona obsahovat níže uvedené údaje:

  • fiskální identifikační kód
  • daňové identifikační číslo poplatníka, pokud toto daňové identifikační číslo neobsahuje jeho rodné číslo
  • označení provozovny, ve které se uskutečňuje tržba
  • označení pokladního zařízení použitého k evidenci tržby
  • pořadové číslo účtenky
  • datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, je-li vystavena dříve
  • celkovou částku tržby
  • bezpečnostní kód poplatníka
  • informaci, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít