Pro většinu podnikatelů je již elektronická evidence tržeb povinností, poslední tzv. 3. a 4. vlna zavádění EET by měla proběhnout začátkem příštího roku. V rámci EET vzniká také povinnost vystavovat speciální EET účtenky. Víte, co vystavení takové EET účtenky obnáší? Přinášíme vám vše o EET účtenkách v otázkách a odpovědích!
Co je to EET účtenka?
Účtenka u elektronické evidence tržeb je doklad o zaevidované platbě, který musí poplatník poskytnout zákazníkovi k dispozici, a to v okamžiku prodeje.
Kdo ji vystavuje?
Ze zákona je EET účtenku povinen vystavit poplatník daně z příjmů fyzických nebo právnických osob, pokud mu plynou evidované tržby.
Jakou má EET účtenka podobu?
Podle zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, může být EET účtenka vystavena jak v tištěné, tak v elektronické podobě. Zákon teoreticky nevylučuje ani vystavení účtenky ručně – a to opsáním povinných údajů z pokladního zařízení. Nicméně finanční správa ruční vyhotovení účtenky nedoporučuje, při opisování složitých údajů by totiž mohlo snadno dojít k chybě. Dalším důvodem nepraktičnosti ručního vypisování účtenky je možná nečitelnost povinných údajů, o zdlouhavosti ani nemluvě.
Pozor! Při chybném či nečitelném uvedení údajů na EET účtence hrozí vystavovateli pokuta.
Co je k vystavení EET účtenky zapotřebí?
Potřebné vybavení se odvíjí od velikosti podnikatelského subjektu, výše obratu a počtu zákazníků.
Obecně platí, že malým živnostníkům postačí chytrý telefon či tablet a přenosná tiskárna. Větší podnikatelé se pak neobejdou bez PC pokladny.
K tomu, aby mohl poplatník zákazníkovu vystavit EET účtenku, potřebuje:
- PC pokladnu
- Pokladní systém EET
- Přenosný terminál
- Smartphone či tablet
- Přenosnou tiskárnu
- Mobilní aplikaci EET
V jakých případech a jak vystavit tištěnou EET účtenku?
Uskutečňuje-li se prodej za fyzické účasti zákazníka, předpokládá se vystavení tištěné účtenky. Zákazník má posléze právo naložit s tištěnou účtenkou dle vlastního uvážení – buď si účtenku vzít, či zanechat na místě.
K tisku fyzických účtenek vám poslouží speciální pokladní tiskárna, jíž na trhu existují různé druhy od pevných tiskáren po velmi malé mobilní, které nezaberou téměř žádné místo.
V jakých případech a jak vystavit EET účtenku online?
Poplatník má možnost vystavit elektronickou EET účtenku v případě, že je obchod realizován online bez fyzické přítomnosti zákazníka, avšak zákazník musí s elektronickou formou účtenky vždy souhlasit.
Finanční správa dále povoluje použití online účtenky i za předpokladu, že se na této formě poplatník se zákazníkem domluvili a zákazník s online účtenkou dobrovolně souhlasí.
Vystavovat můžete elektronické účtenky velmi snadno přímo z mobilu či tabletu, pomocí jedné z online mobilních aplikací, zákazníkovi ji zašlete jednoduše jako přílohu e-mailu.
Co musí EET účtenka povinně obsahovat?
Aby byla EET účtenka platná, musí ze zákona obsahovat níže uvedené údaje:
- fiskální identifikační kód
- daňové identifikační číslo poplatníka, pokud toto daňové identifikační číslo neobsahuje jeho rodné číslo
- označení provozovny, ve které se uskutečňuje tržba
- označení pokladního zařízení použitého k evidenci tržby
- pořadové číslo účtenky
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, je-li vystavena dříve
- celkovou částku tržby
- bezpečnostní kód poplatníka
- informaci, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu